.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

کلاهبردرای ۴۱۹

Joseph Raca returned to the UK
جوزف رکا 68 ساله، شهردار سابق نیوهمپتون (انگلستان) که بکار تجارت مشغول بود در اوائل سال 2001 فکسی دریافت کرد که در آن یک نیجریه ای از وی خواسته بود که در ازای انتقال ده ها میلین دلار پول به انگلستان سه قابل توجهی از آنرا به جزف بدهد. حس طمع جوزف بخوبی تحریک شده بود. او به مکاتبه با طرف آفریقایی ادامه داد تا اینکه با هواپیما به ژوهانسبورگ رفت. تنها هنگامیکه چندین مرد غول پیکر سیاه پوست او را ربودند و از همسرش تقاضای 20000 پوند خونبها کردند، فهمید چه رو دستی خورده است.

آنها او را به بیغوله ای برده و حسابی شکنجه اش کردند.همسر نگران او این پول را از طریق واسطه هایی برای ربایندگان فرستاد و از اقبال بلند جوزف هنگامیکه ربایندگان قصد نقد کردن حواله را داشتند توسط پلیس دستگیر شدند. جوزف زنده ماندنش را یک لطف الهی میداند.

موارد مانند ژوزف بسیارند. بسیاری از ما روزانه ایمیلهایی را دریافت میکنیم که پشنهادات اغواگرانه ای نظیر آنچه که جوزف با آن خام شد در آنها ارائه شده است. من بارها چنین ایمیلهایی را که فی المثل از سوی بیوه رهبر در گذشته شورشیان گینه ارسال شده و در آن پیشنهاد شده که در ازای انتقال 50 میلیون دلار پولی که در یک بانک آفریقای جنوبی امانت گذاشته شده و خود او بدلایل امنیتی نمیتواند آنرا انتقال دهد، 10 میلیون دلار حق الزحمه بگیرم وووو دریافت کرده ام. موضوع این ایمیلها اغلب در حول و حوش چنین چیزهایی میگردد.

شگرد کار هم تقریبا یکی است: طرف را طوری وسوسه میکنند که بلند شود و به یک کشور غریب برود و در آنجا او را به گروگان میگیرند.

این نوع کلاه برداری به   419    fraud مشهورند. این نام از ماده قانون جزای 9.1.4 دادگستری نیجریه گرفته شده که در آن به این نوع کلاه برداری که نیجریه ای ها در آن استادند پرداخته است. با افزایش موارد کلاهبرداری از این دست ( تنها در لندن و در عرض سه سال 78000 نامه و ایمیل ، نظیر آنچه که به دست جوزف رسید، دریافت شد بگونه ای که پلیس در یک شعار هشدار دهنده اعلام کرد: به موبایل و ایمیل و فکس اعتماد نکنید ) نهادهایی مانند: National Criminal Intelligence Service (NCIS)  یا اداره ملی اطلاعات جنایی، Internet Fraud Complaint Center یا مرکز رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی، و سرویس پلیس آفریقای جنوبی کمر همت به مبارزه با این نوع سیاهکاری بستند. پلیس وب http://www.web-police.org  نیز بدقت  موارد این نوع کلاه برداری را تحت نظر دارند.

اما ذهن بشر خلاق و ذهن تبهکاران خلاقتر است. مدتها بود که ایمیلهایی را دریافت میکردم که موضوع آنها برنده شدن در یک قرعه کشی بود. اما هیچوقت اینها را باز نمیکردم. چند روز پیش ، همینجور اتفاقی یکی از اینها را باز کردم.

موسسه ای هلندی اعلام کرده بود که بطور تصادفی در سطح دنیا آدرسهای ایمیل را در قرعه کشی خود شرکت داده و من یکی از چهار برنده خوشبخت هستم که مبلغ هفتصد هزار یورو برنده شده ام. نامه بسیار با نزاکت و زیبا نوشته شده بود. وسوسه شدم و الکی جواب دادم که خوب حالا من باید چکار کنم. یک روز بعد آقای فردریک بنک جواب داد که از پاسخ من بسیار ممنون است و من برنده محترم، شایسته است که یک فرم ضمیمه را پر کنم و پس از امضا کپی اسکن شده آنرا ایمیل کنم. آقای بنک که مدیر مالی شرکت کذایی بود اشاره کرده بودند من میتوانم وکیل بگیرم و صحت جریان را بررسی کنم. راستش دیدم که من آدمی نیستم که بخواهم غازی به این شرکتها پرداخت کنم یا اینکه اصلا بتوانم مسافرت خارج از کشور داشته باشم بنابراین بعد از اینکه فایل را ایمیل کردم. وب سایت شرکت مذکور راهم بررسی کردم. همه چیز ظاهراً درست بود. بعد بذهنم رسید که از سفارت هلند سوال کنم. در گوگل سرچ کردم و اتفاقی برخورد کردم به سایت وزارت خارجه هلند. یک ایمیل زدم و موضوع را شرح دادم . در کمال تعجب روز بعد جواب داده بودند ( نکته: من یک کار مربوط به صدور یک حکم خیلی معمولی با دادگستری داشتم. یک ماهی میشود که حکم را داده اند و بهم گفتند حکم را دست خودت نمیدهیم و با پست ارسال میشود. یک ماه گذشته و هنوز خبری نیست که نیست. مقایسه بفرمائید با نحوه پاسخگویی وزارت خارجه هلند به من که یک خارجی محسوب میشوم) این بخشی از پاسخ وزارت خارجه هلند است:

The ministry is familiar with these e-mails/letters concerning promises of

large sums  of money in exchange for  payment of advance fees, transactions

costs etc. In some cases the recipient is informed that he has won a

lottery. The e-mails/letters also state that the

financial or other transactions have been initiated by companies registered

in the Netherlands or European countries. In all probability, such requests

are fraudulent and are related to a well known financial swindle which is

now so widespread that national and international law enforcement

authorities refer to it as "Nigerian bank fraud", "Nigerian advance fee

fraud" and "419 fraud". Suggestions that a lottery has been won, fall into a

separate category although the method of operation is comparable and the

fraud is perpetrated by the same swindlers.

We advise to ignore such e-mails/letters.

Information on the subject can be found at http://www.419fraud.com

 

 

مختصر اینکه ضمن اشاره به کلاهبرداریهایی که تحت نامهایی مثل کلاهبرداری بانکی نیجریه ای، کلاهبرداری پیش پرداخت نیجریه ای  کلاهبرداری 419 خوانده میشود گفتند که با این نوع نامه ها که از سوی موسسات عمدتا ثبت شده در هلند ارسال میشود و به فرد خبر برنده شدن مقدار انبوهی پول را میدهد آشنا هستند   و اینکه اینها اغلب از فرد میخواهند که برای دریافت جایزه یک کاری را انجام دهد اما در کل یک هدف شیادانه ای در پشت اینها هست. نهایتا پیشنهاد کردند که بهتر است موضوع را فراموش کرده و جدی نگیرم.

 

بهر حال از آنجا که توضیح این مطلب باعث شد مطالب جالبی را در این مورد بخوانم . لازم دیدم که دوستان و هموطنان عزیزم را نیز با این فرمت جدید از کلاه برداری آشنا کنم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد