.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

.: کرمانشاه دیار شیرین :.

نوشته هایی از کرمانشاه

زنده باد ایرانی... پاینده باد نوروز



 



بلاخره تلاش و پیگیری هموطنانمان به بار نشست و گوگل لوگوی خود را مزین به سمبلی ایرانی نمود. این حرکت را که در جهت شناسایی فرهنگ ایران به جهانیان است را ارج گذارده از همه دست اندر کاران google قدردانی میکنیم. ای بسا هموطنمان امید کردستانی در بثمر نشستن این حرکت بی تاثیر نبوده است.
باید بگم که بسیاری از وبلاگرهای ایرانی با ارسال تقاضا به گوگل از مسئولین این موتور جستجوگر خواستار این تغییر شده بودند بعنوان مثال وین بتا حتی یک متن آماده برای اینکار گذاشته بود:


Subject: Happy Nowruz

Dear Google Team, We will be grateful if Google put a special logo for the Iranian New Year celebration (Nowruz) on its main page on March 20th and 21th.
Nowruz is the first day of solar year and is the most important celebration for for many nations including Iranians, Kurds, Turks, and Tajiks and some other nations and I am sure all of them will be impressed and appreciated by this act of Google.

Appreciated, Ali Parsa

همینجا  هم چندین طرح پیشنهادی ارائه شده بود:
 



و اما یک عیدی:

نرم افزار کلک ۲۰۰۰ را من دانلودکردم و چون خودم اهل خوشنویسی هستم خیلی باهاش حال کردم شما هم اگه دوست دارید بفرمائید بعنوان هدیه سایبر باهاش کار کنید.بعد از نصب پک اکس پی و نصب خود نرم افزار فایل کرک رو باز میکنید و برنامه رو اجرا میکنید ٬ همون اول که برنامه بالا نیومده یک عکس براتون باز میشه که تا اون اومد باید کلید ENTER را فشار بدید. حالا اون شماره و یا سریالی که اون بالا نوشته رو داخل کرک کنید و دکمه SiteKey رو بزنید. حالا اون سریال رو وارد برنامه کنید. به همین سادگی...
برای اجرای نرم افزار در ویندوز XP هم باید پک اکس پی شو دانلود و نصب کنید.
 
Serial: 1432000010044
دانلود   کلک ۲۰۰۰   حدودا ۸.۳ مگ
دانلود فایل کرک    
دانلود   XP Patch                                        منبع: takdownload

نوروزتان پیروز

عید همه شما مبارک

خرید لباس کردی آن لاین

سایت فرمانداری مهاباد را میدیدم. طراحی جالبی داشت ورود به سایت با یک اینتروی فلاش انجام میشد. خود سایت احتمالا بر مبنای پی اچ پی نیوک باشد. اما چیزی که برایم جالب بود وجود یک صفحه شکایات بود که مراجعین میتوانند از طریق آن شکایاتشان را به اطلاع فرماندار برسانند. از همه اینها که بگذریم یک چنین کاری میتواند نشان دهنده شعور مسئولین فرمانداری مهاباد باشد. بعد رفتم و شرکت طراح آنرا دیدم به اسم شرکت ام آی تی که کار هاستینگ و طراحی را انجام میدهد. از جمله کارهایشان سایت یک کارگاه تولید لباش کردی است  بنام شرکت آرمانا.که برای من در نوع خودش بسیار جالب بود. این شرکت فروش هم دارد. خودتان ببینید.




کاش در کرمانشاه ما هم یه کسانی بودند که بفکر اعتلای شهر و دیارشان بودند و بجای توی سر هم زدن و مثلا فلان مسئول راا کوبیدن و مسخره کردن هر کار آستینها را بالا میزدند و مانند این برو بچه های مهابادی کار میگردند. جالب اینجاست که حتی در شهری مثل اوشنویه هم چندتا شرکت طراحی و دزاین وب سایت هست! من که اصلا فکر ش را هم نمیکردم.
oshnavieh

آخر پدر سوختگی....

یکی از لذات اینترنتی من سر زدن به وبلاگ ناصر خالدیان است.
الان وقتی نقطه را باز کردم..... از تعجب خشکم زد . یه سگ با پرچم ایران!
یه پفیوز آمریکایی اقدام به فروش یکسر محصولات تبلیغاتی کرده که
 روی اونها شعار invade iran next  بمعنای : حالا دیگه نوبت ایرانه که بهش حمله بشه  ،
                درج شده . این محصولات شامل شورت و لباس زیر، تی شرت آدم و سگ، لیوان....کیف وووو هستند.الان واقعا اعصابم بهم ریخته ولی باید همه باهم یه اعتراض و بمباران از این بی شرافت بکنیم.
اگه هکر هستین بجنبین.

اون مراسمی که علی کریمی جایزه برد و تلوزیون اصلا پخشش نکرد . اینهاش:  

ضمنا یه سری عکسهایجالب هم هست. بهتره که ببینید.

وندالها - چهارشنبه سوری

     بوووووم..... بووووووم   ...چند روز مانده به چهارشنبه سوری. از روزها فبل صدای انفجارهای مهیب ناگهانی جان را به لرزه در می آورد. ظاهرا کپسولهای گاز پیکنیکی است که بچه ها ( البته موجوداتی را که دست به این انفجارات مهیب میزنند دیگر نمیتوان بچه نامید. بهتر است به آنها وندالها یا تخربگران کوچک بگوئیم) منفجر میکنند. بیاد چهارشنبه سوری های کوچک و معصومانه خودمان میافتم.
چه دورانی پاکی بود. و حالا تنها خاطره ای از آن روزها مانده است ....
از خیابان که رد میشوم سعی میکنم تا هرچه زودتر بخانه برسم و کمتر در خیابان باشم.دیدن چهره های مسخ شده و حالات تصنعی حالم را بد میکند.
چند سالیست که چهارشنبه آخر سال در کرمانشاه مصیبتی میشود. زن و بچه مردم و اصولا آدمهای حسابی غرق وحشت میشوند. وندالها با نگاههای عصبی و چهره های هیجان زده در پی ویران کردن هرچیزی هستند که بر سر راهشان قرار دارد. حتی از نگاه نیروهای پلیس هم میشود اظطراب را در این چهارشنبه آخر سال خواند. چهارشنبه معصوم کوچکی های ما  حالا بازیچه دست لمپنها و وندالها شده ،برای فرو نشاندن یک هیجان فروهشته: هیجانی بنام عصیان. عصیان آدمهای بیهویت و اکثرا مهاجر از روستا به شهر. و این را میشود از کلامی رد و بدل شده بین دسته های چند نفره  ترقه بدست که از کنارت عبور میکنند و نگاههای گرسنه شان که بر روی هر موجود مونثی قفل میشود فهمید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ راجع به چهار شنبه سوری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

 

چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.


مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

 

 مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.

 

 

ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد.

اما دکتر کورش نیکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران می داند.

 

 

در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم.در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، که نام فرشتگان است. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبه ای را جشن بگیریم( چون چهارشنبه در فرهنگ عرب روز نحس هفته بوده ) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد."

 

"برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( یا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در این پنج روز آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم."

 

"بنابراین، این آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ایران باستان است و زرتشتیان به احتمال زیاد برای اینکه این سنت از بین نرود، نحسی چهارشنبه را بهانه کردند و این جشن را با اعتقاد اعراب منطبق کردند و شد چهارشنبه سوری."

بخش کردن ماه به چهار هفته در ایران ،پس از ظهور اسلام است و شنبه و یک شنبه و دوشنبه و ........نامیدن روز های هفته از زمان رواج آن .شنبه واژه ای سامی و درآمده به زبان فارسی و در اصل "شنبد" بوده است.

 


"
سور "در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش های ایرانی به معنای "جشن"،"مهمانی"و "سرخ" آمده است

مراسم چهارشنبه سوری 

 

بوته افروزی 

در ایران رسم است که پیش از پریدن  آفتاب، هر خانواده بوته های خار و گزنی را که از پیش فراهم کرده اند روی بام یا زمین حیاط خانه و یا در گذرگاه در سه یا پنج یا هفت «گله» کپه می کنند. با غروب  آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان، زن و مرد و پیر و جوان گرد هم جمع می شوند و بوته ها  را آتش می زنند. در این هنگام از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی بوته های  افروخته می پرند، تا مگر ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند  و سلامت و سرخی و شادی به هستی خود بخشند. مردم در حال پریدن از روی آتش ترانه هایی  می خوانند.

زردی من از تو ، سرخی تو از من 

غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا 

ای شب چهارشنبه ، ای کلیه جاردنده ، بده مراد بنده 

 

خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و ییماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند. سرود "زردی من از تو / سرخی تو از من"

هر خانه زنی خاکستر را در خاک انداز جمع می کند، و آن را از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را می کوبد و به  ساکنان خانه می گوید که از عروسی می آید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است.
در این هنگام اهالی خانه در را به رویش می گشایند. او بدین گونه همراه خود  تندرستی و شادی را برای یک سال به درون خانه خود می برد. ایرانیان عقیده دارند که با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضای خانه را از موجودات زیانکار می پالایند و دیو پلیدی و ناپاکی را از محیط زیست دور و پاک می سازند. برای این که آتش آلوده   نشود خاکستر آن را در سر چهارراه یا در آب روان می ریزند تا باد یا آب آن را با خود  ببرد.

 

مراسم کوزه شکنی 

مردم پس از آتش افروزی مقداری زغال به نشانه سیاه بختی،کمی نمک به علامت شور چشمی، و یکی سکه دهشاهی به نشانه تنگدستی در کوزه ای سفالین  می اندازند و هر یک از افراد خانواده یک بار کوزه را دور سر خود می چرخاند و آخرین نفر ، کوزه را بر سر بام خانه می برد و آن را به کوچه پرتاب می کند و می گوید: «درد و بلای خانه را ریختم  به توی کوچه» و باور دارند که با دور افکندن کوزه، تیره بختی، شور بختی و تنگدستی را از خانه و خانواده دور می کنند.   

 

همچنین گفته میشود وقتی میتراییسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت،در روم وبسیاری از کشورهای اروپایی ،روز 21 دسامبر ( 30 آذر )  به عنوان تولد میترا جشن گرفته میشد.ولی پس از قرن چهارم میلادی در پی اشتباهی که در محاسبه روز کبیسه رخ داد . این روز به 25 دسامبر انتقال یافت

 

فال گوش نشینی 

زنان و دخترانی که شوق شوهر کردن دارند، یا آرزوی زیارت و مسافرت، غروب شب چهارشنبه نیت می کنند و از خانه بیرون می روند و در سر گذر یا سر چهارسو می ایستند و گوش به صحبت رهگذران می سپارند و به نیک و بد گفتن و تلخ و شیرین صحبتکردن رهگذران تفال می زنند. اگر سخنان دلنشین و شاد از رهگذران بشنوند، برآمدن حاجتو آرزوی خود را برآورده می پندارند. ولی اگر سخنان تلخ و اندوه زا بشنوند، رسیدن به مراد و آرزو را در سال نو ممکن نخواهند دانست.

 

   قاشق زنی

زنان و دختران آرزومند و حاجت دار، قاشقی با کاسه ای مسین برمی دارند و شب هنگام در کوچه و گذر راه می افتند و در برابر هفت خانه می ایستند و بی آنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه می زنند. صاحب خانه که می داند قاشق زنان نذر و حاجتی دارند، شیرینی یا آجیل، برنج یا بنشن و یا مبلغی پول در کاسه های آنان می گذارد. اگر قاشق زنان در قاشق زنی چیزی به دست نیاورند، از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد. گاه مردان به ویژه جوانان، چادری بر سر می اندازند و برای خوشمزگی و تمسخر به قاشق زنی در خانه های دوست و آشنا و نامزدان خود می روند.

 

آش چهارشنبه سوری  

خانواده هایی که بیمار یا حاجتی داشتند برای برآمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می کردند و در شب چهارشنبه آخر سال «آش ابودردا» یا «آش بیمار» می پختند و آن را اندکی به بیمار می خوراندند و بقیه را هم در میان فقرا پخش می کردند.

 

تقسیم آجیل چهارشنبه سوری

زنانی که نذر و نیازی می کردند در شب چهارشنبه آخر سال، آجیل هفت مغز به نام «آجیل چهارشنبه سوری» از دکان رو به قبله می خریدند و پاک می کردند و میان خویش و آشنا پخش می کردند و می خورند. به هنگام پاک کردن آجیل، قصه مخصوص آجیل چهارشنبه، معروف به قصه خارکن را نقل می کردند. امروزه، آجیل چهارشنبه سوری جنبه نذرانه اش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه سوری شده است.

 

 گرد آوردن بوته، گیراندن و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" شاید مهمترین اصل شب چهارشنبه سوری است. هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است

پس امیدورام دوستان عزیز با خواندن این مطالب قشنگی این رسم را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از ترقه های خطرناک خراب نکنند 

مراسم دیگری مانند  توپ مروارید ، فال گوش ، آش نذری پختن ، آب پاشی ، بخت گشائی دختران ، دفع چشم زخمها ، کندرو خوشبو ، قلیا سودن ، فال گزفتن هم در این شب جزو مراسمات جالب و جذاب می باشد.

لینکهایی راجع به چهارشنبه سوری:
۱ shirazcity.org
۲ bbc.co.uk
۳  chn.ir
۴ در مورد جشن سده

قصر شیرین

   
حین وبگردی به چندتا عکس قدیمی از کرمانشاه و قصر شیرن برخورد کردم که مربوط به سال ۱۹۱۱ میلادی بوده و تصویر بردار آن نیز یک خانم جهانگرد بنام گرترود بل   Gertrude Bell  بوده اند. ارگ یا عمارت زندیه و چهارقاپی معروف از جمله این تصاویر هستند.جالب اینکه این خانم با دقت زیادی به تصویربرداری از تمامی زوایای چهارقاپی اقدام کرده است.

داوود خطر کردی.....


  کارتون ماجراهای داوود خطر را حتی پسر ۱۰ ماهه من هم دوست دارد. کار ظریف و زیرکانه بهرام عظیمی کارگردان این مجموعه موفق شده تا قلوب ساکنان کشور همسایه : عراق را نیز فتح نماید.
چند ماه پیش آشنایی یک سی دی بهم داد و با خنده گفت که حتما ببینمش. در جواب سوالم که میخواستم بدانم محتوای سی دی چیست. گفت:‌ماجراهای داوود خطر به زبان کردی.

چند روز پیش بطور اتفاقی به آن سی دی که فراموشش هم کرده بودم برخوردم و برحسب کنجکاوی نگاهش کردم......
شوکه شدم.
      
رکیک ترین فحش ها و زشت ترین حرفها را بر روی کارتون دوبله کرده بودند آنهم به زبان کردی.
جالب اینکه طرف دوبلور آدرس خودش را هم روی کارتون نوشته بود : کرمانشاه. دولت آباد.....
و برای حفظ حرمت نیروی انتظامی هم آرم آنها را شطرنجی کرده  بود.

   

:: ::

رفتیم و آزمون کارشناسی ارشد را از باز کردیم. امتحان زبان خیلی خوب بود ولی تست هوشش بیشتر شبیه گزینش اخلاقی بود.
سایت ۱۱۸ مخابرات هم آپدیت شده و بنابراین در سه سوت میتوانید تلفنهای مورد نظرتان را در هر جای ایران پیدا کنید. خیلی کار عالیی است.